tiistai 7. syyskuuta 2010

Rakas liikuntapäiväkirjani!

Viime viikolla olen taas urheillut, pienen flunssatauon jälkeen entistä motivoituneempana. Tavoitteenani on jo vuosikausia ollut liikkua puolen tunnin päiväannos, jaettuna 3–4 kertaan viikossa. Pyrin siis urheilemaan viikossa 3,5 tuntia, mikä voi kuulostaa hyvinkin pieneltä määrältä, mutta on minulle oikein sopiva satsi, sillä en ole himoliikkuja, ja kuntoilen lähinnä hyvinvoinnin ja painonhallinnan takia. Pidän liikuntaa eräänlaisena arkirutiinina, syömiseen ja nukkumiseen verrattavana toimintana, enkä oikeastaan aina edes harrastuksena, etenkään jos kysymyksessä on lenkkeily tai muu ulkoilu.

Lajejani ovat viime vuosina olleet tanssikoulun jooga ja erilaiset etniset tanssit. Välillä olen käynyt kävelylenkeillä, joskus harvoin uimassa. Lisäksi jumppaan ahkerasti kotona tehden aerobic-sarjoja tai lihaskuntoliikkeitä. – Omistan jopa parit käsipainot. Viime kesänä innostuin hankkimaan itselleni myös uusia lajeja: ostin sekä kuntopyörän että tavallisen pyörän, jotka kyllä molemmat ovat ainakin toistaiseksi olleet vähällä käytöllä. En nimittäin käytä pyörää niinkään kulkuvälineenä vaan tykkään tehdä sillä pidempiä lenkkejä, ja niiden järjestäminen on aina vähän hankalaa, etenkään kun pyörässäni ei ole lastenistuinta tai peräkärryä. – Ensi kesänä kuitenkin olisi tarkoitus lähteä pyöräilemään Ahvenanmaalle, joten kyllä pyörälle varmaan käyttöä tulee! 

 

Aloin kesällä noin kymmenen vuoden tauon jälkeen myös hölkätä. Polveni ovat viime vuosina olleet sen verran heikossa kunnossa, etten ole voinut juurikaan ottaa juoksuaskelia, mutta nyt ne ovat ehkä parempien kenkien tai parantuneen lihaskunnon ansiosta kestäneet satunnaista kevyttä juoksentelua. Aluksi yhdistin kävelylenkkeihin parinkymmenen minuutin juoksuosion, mutta nyt teen noin 45 minuutin vakiolenkin pelkästään juosten. Uskon, että jaksaisin juosta parikin tuntia, mutta polvet kyllä ilmoittavat lenkin loppupuolella olemassaolostaan, joten en ole kokeillut. Muutenkin pidän lenkkeilyä sivukuntoiluna: jos en muuta jaksa tai ehdi, lähden lenkille. Toisaalta lenkkeileminen on kyllä aivan ihana endorfiinien tuottaja; kevyillä tanssitunneilla ei saa samaa fiilistä millään aikaan!

Ajattelin, että voisin syksyn aikana aina silloin tällöin kirjoittaa teille myös liikuntakuulumisiani, sillä se on niin iso osa sekä minun että Lyylin arkea. Lyyli nimittäin protestoi ainakin viimeksi, kun en leikkinytkään hänen kanssaan, vaan jumppasin. Yleensä hän kuitenkin osallistuu ihan mielellään äidin jumppatouhuun mm. ryömimällä vatsani alta, kun punnerran tai istumalla vatsalleni, kun teen vatsaliikkeitä. Kuvat kertonevat omaa kieltään. (Anteeksi, että joudutte näkemään takapuoleni. Kuvaajalla on miehinen näkökulma.) 

Edit. Kuva poistettu, koska takapuoleni on ollut ilmeisesti liiankin houkutteleva. ;)

Viikon 35 urheilut:
Keskiviikkona: 45 minuuttia hassua hyppelyä reggaeton-musan tahtiin: tein tanssitunneilta oppimiani vartalonhytkytyksiä ja vähän lihaskuntoa.
Lauantaina: salsa-tunti Etnofitness-tanssikoulussa.
Sunnuntaina: 45 minuuttia kotijumppaa: ensin lämmittelyt reggaetonin tahdissa, lihaskuntoa (vatsat, selkä, punnerruksia, pakarat, kevyitä kylkiliikkeitä, painoilla rintalihakset). Tunnin lenkki, josta 45 minuuttia hölkkää ja 15 minuuttia hyvin hidasta kävelemistä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti