torstai 7. lokakuuta 2010

Kuvista ja kuvia

Blogini kuvat ovat olleet pääsääntöisesti mieheni ottamia, lainattuja tai joskus itse näpsäisemiäni, mieheni kameralla kuitenkin. Mieheni editoi kaikki ottamansa kuvat kunnolla, itse heitän kuvat iPhoton kautta ja teen raakaeditoinnin. Usein otokseni ovatkin ali-, yli- tai sekovalottuneita, ja niiden korjailu ei pelkässä iPhotossa oikein onnistu, ainakaan omasta mielestäni, mutta en välttämättä osaa editoinnin kaikkia hienouksia – vielä.  Varmaan olette huomanneet postauksieni kuvista, mitkä ovat kunnolla käsiteltyjä, mitkä hutaisten tekstin sekaan heitettyjä. Periaatteenani kuitenkin on välttää surkeita kuvia, mutta joskus on aiheen vuoksi pakko taipua.

 Kuva: Kat...

Luonnonvalossa jos kuvaisi, monia valotukseen liittyviä ongelmia olisi vähemmän, mutta olen todella laiska lähtemään ulos, ja koska meillä ei ole parveketta, päivänasu-kuviakaan ei oikein jaksa otattaa ulkona. Pelottaa ihan, mitä keskitalvella kuvaamisesta tulee, sillä en osaa alkuunkaan säädellä keinotekoisia valonlähteitä kuvauksiani varten. Ehkä mieheni osaa... Onhan meillä kirkasvalolamppukin, jonka luulisi olevan tarpeeksi tehokas ja sopivan värinen valoltaan kuvauksia varten.

Kuva: Kat...

Olen harkinnut hankkivani myös paremmat editointivehkeet omaan MacBook Pro -aarteeseeni, mutta olen siinä vasta ajattelun tasolla. Lisäksi olen päättänyt opetella käyttämään myös kameraa "ihan oikeasti", sillä nyt tilanne on se, että mieheni on asentanut minulle yhden sopivan kameramoodin, jonka vain napsautan päälle. Tai sitten hän tekee työt: ottaa kuvat, editoi ja lähettää ne minulle Dropboxin kautta. 

 Kuva: Kat...

Kameran opettelun haasteeseen liittyy kuitenkin yksi ilonaihe: sain mieheni vanhan kameran käyttööni, ja nyt minulla on kamera, jota voin kantaa mukanani, jos jaksan. Kamera on vähänkäytetty Canon 350D, linssinä tällä hetkellä siinä on 10–22 mm ultralaajakulma, joka ei kylläkään ole sopivin kuvauskohteitani ajatellen. Linssi on kuulemma aika haasteellinen. Itsehän en noista numerokoodeista mitään ymmärrä... Syyslomalla on tarkoitus pitää kameranharjoittelutunti. Saas nährä, miten flikka pärjää!

Kuva: Kat...

Ihania otoksia on tietysti myös netti täynnä. Olen huomannut, että useimmat bloggaajat lainaavat kuvia aika laajalti, mainoksenomaisesti myös tuotekatalogeista ja yritysten kotisivuilta. Itsekin olen tätä tehnyt, mutta olen vähän arka ottamaan kuvia mistä vain, sillä pelkään rikkovani kopiosuojausmääräyksiä. Yleensä käytän Flickrissä olevia avoimella sisällönjakelulisenssillä  (Creative Commons -lisenssillä) varustettuja valokuvia. Niitä on helppo löytää Advanced Search -hakutoiminnon kautta: sieltä pitää vain klikata Creative Commons -kohdasta ruksi ruutuun "Only search within Creative Commons-licensed content". Samankaltainen toiminto löytyy Googlen kuvahausta. (Sieltä Usage Rights -valikosta kohta "labeled for reuse".)

 Kuva: Kat...

Oheiset kuvat ovat sattumalta Flickristä löytämiäni. Kat...:n kuvia oli kuulemma lainattu salaa, omalle nimelle kääntäen, ja siitä hän tietysti oli närkästynyt suunnattomasti. Päätin siksi kysyä vielä kuvien lainaoikeutta, olisihan se joka tapauksessa kohteliasta, vaikka hyvin harvoin jaksan cc-lisenssillä varustettujen kuvien käyttöoikeutta enää varmistaa, kertoohan lisenssi kuvien oikeudenomistajan tahdon. Hän vastasi ilahtuen ja myöntävästi, mistä olen iloinen. Ihan tällaiseen kuvarepertuaariin kun en taida itse edes "uuden" kameran ja käyttökoulutuksen jälkeen yltää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti