maanantai 28. helmikuuta 2011

Rakas liikuntapäiväkirjani: kokeiluja

Parin viikon flunssanpoikasen ja sen vaatiman lepoilun jälkeen on ollut taas meno päällä. Iloisin olen ollut hiihtoloman suomasta mahdollisuudesta kokeilla tavallisuudesta poikkeavia lajeja; juurihan pari viikkoa sitten Hesarissakin kehotettiin välillä harrastamaan jotain muuta kuin sitä mielilajia. Kroppa tykkää vaihtelusta, ja sen kyllä lihaksistossa huomasi. 

Parin tunnin maastoratsastustunnin jälkeen sisäreidet huusivat hoosiannaa. Tosin eivät niin kipsakasti kuin joskus ennen muinoin Islannissa vähän "maisemaratsastusta" kokeiltuani. Ne islantilaiset! Vain taivas kattona...


Cross Country Fun
Kuva: a4gpa


Ratsastusreissun jälkeisen lepopäivän kyllästyttämänä suuntasin seuraavana päivänä kaupungille: pari kolme tuntia hyötyliikuntaa, ei shopaten, vaan asioita eri paikoissa hoitaen ja kilometrejä kävellen. Sen perään bodypumpiin. Järkevin veto oli heittää jalkakyykkyihin 15 kiloa rautaa. Seuraavina päivinä käveltiin, jos käveltiin.

Loppuviikosta hiihdin ja uin – yllättävän vähin lihastraumoin. Pientä sisunnostatusta kyllä tarvittiin, kun tunnin hiihtolenkin lopuilla havaitsin jalkoihin muodostuneiden rakkojen olevan melkoisen arkoja ja muistin, että koska olin saanut pururadalle kyydin, minun piti kävellä vielä pari kilometriä takaisin mummilaan. Onneksi sieltä löytyi rakkolaastaria! Ihan ihmeellistä kamaa.

No, mitä liikunta ei paranna, sen tekee sauna. Harmi vain, että ensimmäinen kokemus oli aineenvaihduntaa kiihdyttävä, hyvin matalalämpöinen kuuma huone, josta ei kiuasta löytynyt, vaan kummalliset lämmittimet seinistä. Ei tullut palelevalle lämmin. Toisella yrittämällä kävi niin, että saunan termostaatti oli hyytynyt. Lämpö pysyi kuudenkympin korvilla. Tuli jo ihan lämmin, mutta pientä kipakkuutta olisi kaivannut. Sitä sitten löytyi uimahallin hehkuvilta lauteilta. Siellä vaan ei ehtinyt nautiskella, kun Lyyli saunakammoisena alkoi puuhastella kummallisia pyyhkeensä kanssa suihkuosaston puolella. Huoh. 

Tarpeen olisi: kunnon löylyt. Hiihtämistäkin jäin kaipaamaan, mutta suksia kun en omista, voi jäädä kaipuuni ensi talveen. Mutta jos tästä keväästä saa sen verran irti, että pääsisi vastakin vähän harvinaisempien lajien kimppuun, niin saattaisin jopa hullaantua uimahallikeikoista aina silloin tällöin. Muuten kai pikkuhiljaa palaan arkiliikuntojeni pariin: astangaa, tanssia, kuntopyöräilyä ja kotijumppaa. Tavallisen tallaajan askeleet päälle!

Eiköhän näillä eväillä lumien sulamiseen asti selvitä; sitten voikin taas kaivaa kokeilun vuoksi juoksutossut esille... Kaipuu ulos on ryöminyt minuun!


Viime viikkojen liikunnat:

vkot 5 ja 6: muutamia satunnaisia astangajoogakertoja kotona; flunssa nosti sykettä niin, etten vain pystynyt muuhun

vko 7: ma 14.2. salsa-tanssia 1 h, ti 15.2. oriental groove -tanssia 1h,  pe 18.2. dancehall-tanssia 1h,  la 19.2. ratsastusta 2h

vko 8: ma 21.2. body pumpia 1h, ti 22.2. pilatesta 1h, astangaa 30 min., to 24.2. murtomaahiihtoa 40 min., astangaa 30 min., pe 25.2. uintia, lähinnä rintaa, vähän krooliakin 30 min., la 26.2. murtsikkaa 1h



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti