perjantai 29. huhtikuuta 2011

Purkista

Popsin porkkanaa, mutta popsin myös pillereitä. Vitamiinitarvettani täydentävät talvet–kesät vähintään d-vitamiinit, mutta usein flunssan tehdessä tuloaan käytän myös c-vitamiinilisää.

Ceetähän voi vesiliukoisena syödä "ihan niin paljon" kuin vatsa kestää ja sillä tavoin estää flunssan kovimman piikin tuleminen, mahdollisesti ehkäistä koko tauti. Näin olen kuullut myös jonkun lääkärin todenneen, vaikka periaattessahan annoskokojen lisääminen kuuluisi vain ammattilaisten oikeuksiin.

C-vitamiinikuuri toimii! Olen kokeillut sitä kunnolla ensimmäistä kertaa tänä talvena, ja olenkin ollut kunnolla kipeänä vain kerran. Minuun verrattuna se on vähän.


D-vitamiinista on puhuttu mediassa varmaan aivan tarpeeksi viimeisten vuosien aikana. Sitä nyt vaan täytyy syödä, vaikka vastustaisi kaikenlaisia lisiä, kun sattuu asumaan talvet haastavan pimeissä oloissa. Deetä on lisätty moniin maitotaloustuotteisiin, mutta jos käyttää luomutuotteita, lisä on vähintään siinä tapauksessa napattava purkista. Suositukset ovat aika alakanttisia, ainakin jos verttaa yhdysvaltalaisiin suosituslukuihin ja alan tuoreimpaan tutkimukseen, joten uskallan ainakin itse syödä 25, jopa 50 mikrogrammaa päivittäin. Lyyli syö kymppiä.


Maitohappobakteereja olen syönyt jo vuosia ihan päivittäin. Vatsani kun on omituinen, ja olen todennut näiden luontaisten bakteerien auttavan sitä kestämään esimerkiksi enemmän kahvia. ;) Ja mikäs maitotabuja on syödessä, kun Sanasolin vaniljanmakuiset maitohapot ovat kuin karkkia vain. Tuote, jota voin lämpimästi suositella myös sokerittoman ruokavalion toteuttajille; Actimel kyllä varmasti auttaa myös, mutta sokerikuorrutuksen kera.


Pupulandian Jennin hehkutuksen ansioista sorruin pari päivää sitten vielä neljännen tyypin tabletteihin: e-vitamiineihin. Haluan nimittäin keltavalkoiseen hipiääni ensi kesänä hieman väritystä, joten päätin kokeilla Vivisantén aurinkokapseleita. Jospa minustakin kuoriutuisi elokuussa maitokahvin kaunis.


Nyt sitten vaan toivotaan, että ensi kesänä aurinko totisesti taas paistaa! Ja toivotaan, että vatsa kestää tämän kaiken kemikaalimössön. Vaikka luontaisiahan nämä lisät ovat. ;)

1 kommentti:

  1. Mietin just, että pitäs alkaa syödä D-vitamiinia, kummasti se on jäänyt vaikka Suomessa siitä tosiaan vauhkotaankin (Englannissa ei, ihme kyllä, vaikka ei sielläkään nyt niin valoisaa ole talvisin). Mikä d-vitamiini on paras, hinta-laatusuhteeltaan? Eikös oo jotain tippoja, jotka on ehkä puhtaimpia (eniten vitamiinia suhteessa lisäaineiden määrään)? Oon ihan ummikko tosiaan. E-vitamiinista muista, että viimeaikainen tutkimus varoitti kaikennäköisistä vaaroista sen yliannostuksen suhteen, moni pitää ihmevitamiinina mutta aiheuttaa mm. syöpää paljona popsittuna. C-vitamiinia taas saa hedelmistä ja paljo popsiminen toimii tutkimusten mukaan kyllä vain lumelääkkeenä, sillä sitä pitäis syödä aivan järjettömiä määriä jotta toimis (eikä auta enää jos on jo flunssaoireita). Mä syön vain kausittain multivitaa. Ja kalaöljyä aina mutten kapseleissa vaan öljynä (joka on vieläpä hyvää! EyeQ. Suosittelen, Lyylille myös!) Mutten oo ollut flunssassa kunnolla vuosiin, yhden päivän lievässä flunssassa viimeksi 15.12.2010.

    VastaaPoista