sunnuntai 26. kesäkuuta 2011

Rakas liikuntapäiväkirjani: Lenkkikenkiä

Olennaista juoksemisessa on kengät. Tyypillisesti juokseva väki kai liikkuu lenkkitossuilla, joskus hyvinkin kalliilla sellaisilla. On kuitenkin myös muita vaihtoehtoja. Minä olen siirtynyt pois lenkkareista, ensin Eccon kävelykenkiin, sitten ns. paljasjalkatossuihin eli FeelMaxeihin. Oikeastaan käytän nykyisin molempia vuorotellen, riippuen maastosta ja vaikka vain fiiliksistä. 


Paljasjalkatossut ovat ihanteelliset: niitä käyttäessä jalan rullaaminen on luonnollista: päkiä osuu maahan ensin ja kantapää vain hipaisee maaperää. Tossut ovat muutenkin mukavat, koska ne ovat kevyet, eivätkä taatusti paina mistään. Juokseminen (tai siis rehellisesti sanottuna minun kohdallani hölkkääminen) tuntuu hauskalta läpsyttelyltä näissä kevyissä tossukoissa, kun niiden ohut pohja tekee pienen läpsähtävän äänen osuessaan asfalttiin. Oikeasti tossuilla ei saisi asfalttipinnoilla juosta, mutta minkäs teet, kun hiekkateille on kaupungissa matkaa. En vain jaksa kävellä niin pitkälle. ;)

Isorakeisilla sorateillä paljasjalkatossuilla juoksevan taas täytyy kestää jalkapohjahierontaa. Kaikki epätasaisuudet tuntuvat jaloissa, ja jos tie on pelkkää soraa, juoksemisesta tulee hyppelyä tai hipsuttelua. Näitä polkuja tai pelkkiä asfalttireittejä varten tarvitsee siis toisenlaisia kenkiä. Ecconi ovat juoksemiselle mielestäni oivalliset: pohjan puoliontto rakenne tekee niistä kevyet, mutta kuitenkin ne ovat tarpeeksi tukevat.


Hylättyäni tavalliset lenkki/aerobictossut niin tanssitunneilta kuin lenkkipoluilta jalkavaivani hävisivät puoleen. Enää joskus minua kolottaa oikea lonkka tai polvi, joka sekin saattaa johtua lysähtäneestä juoksuasennosta. Välillä paljasjalkatossut eivät tunnu tukevan tarpeeksi nilkkaa, mutta juoksulenkin edetessä tunne tukemattomuudesta yleensä häviää. Jalat ovat ehkä liikaakin tottuneet tukeviin kenkiin, ja paljasjalkaisuus virittää pieniä jalan lihaksia tehtäviin, joihin ne eivät ole tottuneet. 

Ehkä pitäisi kulkea täysin paljasjaloin enemmän muutenkin. Pihajumppaa ilman kenkiä, mikäs sen ihanamman tuntuistakaan. Tai jos haluaa taas jotain uutta, hiukan erikoistakin, niin viisivarvastossuja sitten vaan hankkimaan.


Alkuloman urheilut:

1. lomaviikko 6.-12.6. 
ma: kotijumppaa 30 min., ti: löysää kabaree-tanssia 1 h, ke: lenkkeilyä 1 h, to: kävelyä 1 h 10 min, la: astangaa 30 min., su: astangaa 30 min., sisäpyöräilyä 30 min.

2. lomaviikko 13.-19.6.
ke: lenkkeilyä 1 h 30 min., to: lenkkeilyä 45 min., pe: kävelyä 30 min., su: sisäpyöräilyä 45 min., kotijumppaa 15 min.

3. lomaviikko 20.-26.6.
ti: kotijumppaa 30 min., ke: sisäpyöräilyä 30 min., pe: lenkkeilyä 1 h, soutua 30 min., su: astangaa 30 min., lenkkeilyä 1 h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti