perjantai 9. joulukuuta 2011

Kauden lopputilitys

Olen mielessäni kironnut tämän viheliäisen vuoden jo monasti, ja nyt päädyin siihen, että täytyy tehdä koko kauden dissaus vielä kirjallisestikin. ;) 

Ei tämmöistä syksyä ennen ole mulla ollut, eikä toivottavasti tule, tosin kaksi muutakin syksyä ovat elämässäni olleet lähes vastaavia. Täytyy myöntää, että ihmeellisen selväjärkiseltä olo kuitenkin tuntuu, kaikesta huolimatta. En ole niin sumuinen kuin muina pahoina syksyinä olen ollut; ehkä se on kasvamista, vastoinkäymisten kanssa elämään oppimista?

Joulu siis vietetään Veikolla; oma uusi "kotini" joutuu ensi viikolla homekoirien syyniin, koska aloin taas jälleen kerran reagoida siivotessani uutta potentiaalista asuntoa. Kuudes kerta, eikä vieläkään... Silti pieni toivonripe on jäljellä: josko se olisi ollut vain remonttiaineista johtunutta ylireagointia? Tosin harmillista sekin ja asumista rajoittavaa, jos olen allergisoitunut nyt monille näillekin aineille! (Ikään kuin olisin kertonut nämä jutut jo pariin kertaan täälläkin...)

No, olen jo henkisesti valmistautunut uuden etsintäkierroksen alkamiseen. Ainoastaan huolettaa se, että miten ikinä löydän puhtaan kämpän; olenhan jo kiertänyt yli 70 asuntoa, eikä niistä kuin muutama ole mielestäni ollut potentiaalinen. Kun olen lukenut juttuja homepakolaisista, jotka ovat testanneet kolmekinkymmentä asuntoa löytämättä sitä puhdasta, olen joutua paniikkiin. Mutta lohdutan itseäni ajatuksella siitä, että onhan minulla kuitenkin ollut montakin kotia, joissa olen voinut asua aivan tai melko terveenä. Ei tämä nyt ihan mahdotonta voi olla. 




Samalla olen kääntänyt tietoisesti tai väsymyksestä johtuen ajatukseni useimmiten toisaalle: olen hankkinut joululahjoja, väritellyt hametta, syönyt kakkua ja suklaata, potenut flunssaa ja inhottavaa yskää (ja niiden johdosta suunnitellut tosissani työpaikan vaihtoa), tuijottanut Veikon uutta telkkua ja nukkunut. 

Lisäksi olen hienostellut – tänään tuli sisäänajettua uudet marjapuuroavokkaani töissä. Harmi, ettei ole eikä tule kuvaa. Kengät jätin koululle, sillä viikonloppuna on tiedossa ihan tavallisia vaatteita huomiselle ja sunnuntaille amerikkalainen joulujuhla pikkujouluasussani.

Kausi siis alkaa olla lopuillaan: viimeinen viitosten ruotsintunti oli ja meni, ensi viikolla joulujuhlaharjoitukset dominoivat, ja eipä tässä aikaakaan, kun pitää saada joulusiivo tehtyä. Lahjat on onneksi lähes kokonaan jo ostettu. 

Asiani ovat siis harvinaisen hyvin monella saralla. Mutta ensi vuodesta on parasta syntyä jotain aivan muuta: toivomuslistalla puhdas koti, jossa on hyvä olla ja työpaikka, jossa en yski keuhkojani pihalle. Ei muuta, rakas kuka ikinä tästä päätätkään.


Onneksi on tää pieni tonttu piristämässä elämää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti