perjantai 4. tammikuuta 2013

Viime vuoden huiput

Viime vuosi, niin lähellä, niin kaukana. Koska nyt haluan olla positiivinen, kirjoitan vain vuoden parhaista jutuista, jotka voivat olla niin materiaa kuin kokemuksia tai henkilöitä.


1) Ensimmäisen sijan saa tietenkin ihminen: Egil. Elämäni ihminen. Kuten legendaarisiksi muuttuneissa uudenvuoden hippaloissa tuttavalle totesin: olen saanut elämässäni elää parisuhteessa kahden eri miehen kanssa, ja molemmilla kerroilla minulla on ollut fantastinen tuuri miehen suhteen. Vain elämä on pettänyt, ei mies. Nyt elän siinä toivossa, että elämä pettää seuraavaksi vasta vanhusvuoteella. ;)


2) Kokemus: Pakko tähän väliin on sitten kertoa, että uudenvuoden hippalot päätyivät kohdallani ylenjuontiin ja kaameaan "tää on pahempaa kuin synnytys" -kokemukseen, vaikka varmaan pientä liioittelun makua oli mukana. Kyllä minulta yön synkkinä tunteina tosin vakavalla naamalla kysyttiin, että "soitanko mä ambulanssin". Sanoin, ettei tarvitse, lievä alkoholimyrkytys tämä vain on. Jutun parhautta oli vierelle jäänyt ymmärtäjä. (Enkä juonut paljoa, noin kahdeksan annosta seitsemään tuntiin! Minusta on vain tullut vanha.)

3) Vuoden tavara ei ole turhake: nenäkannu. En voisi päivääkään elää ilman. Flunssien määrän vähentymisestä en tiedä, mutta fiilis puhdistautumisen jälkeen on mahtava. 


4) Lukemistani kirjoista sattui Haruki Murakamin Norwegian Wood parhaaseen saumaan. Niin puhdistava. (Aina ei siis tarvita nenäkannua.)

5) Viidennelle sijalle hiipii niinkin vähäpätöinen toimi kuin ensimmäisen asunnon ostaminen. Sitä nimittäin sanotaan, että ennen asuntokauppoja ihminen nukkuu huonosti. Mitä vielä. Minä nukuin kuin tukki, koska olin vihdoin löytänyt asuttavan kämpän. Huonommin nukuin sitten, kun piti sitä asuntoa yötä päivää sisustaa ja asentaa ne hyllyt suoraan. Siinä meni parikin yötä heikosti leväten. 


6) Facebookia ei voi olla mainitsematta, jos siitä on totaalisen riippuvainen. Eihän se koskaan häviä, eihän?

7) Ei voi ohittaa myöskään aurinkoa, etenkin kun sitä näkyi vuoden aikana kohtalaisen vähän. Kesästä minulla on tosin lähestulkoon pelkästään aurinkoisia muistoja: Pori Jatsit, vapaapäiväni mummulan pihamaalla makoillen silloin vielä kovin puolitutun miehen vierellä. Ei sitä saata unohtaa, toivottavasti ei koskaan. (Eikä kyllä sitä kohtalaisen kylmää yötä, kun pyöräilimme jatseilta kotiin. Voisin väittää, että pakkasta oli. Ja me tapeltiin, oikein pysähdyttiin raivoamaan sinne pakkaseen, mutta siitä ei sen enempää enää nyt eikä myöhemminkään näillä foorumeilla. Tosin jo hymynhäive ilmestyy, kun sitä hupsuutta nyt ajattelee...)


8) Parasta ajankulua elämän perustarpeiden täyttämisen lisäksi ovat olleet dvd-illat: olen rakastanut katsella Solsidania, Tre Kärlekaria, Mad Meniä ja jopa Sinkkuelämien toisintojen toisintoja. Kaikki omilta dvd:iltä tietenkin. 

9) Uusi sisustukseni. Minä vain pidän. Mietin, milloin joku sisustuslehti tulisi tekemään tästä juttua, mutta eivät ole jonoksi saakka vielä ryhtyneet. Ehkä sitten seuraavassa, rikkaassa elämässäni. ;)


10) Rakas mussukka on paras: oman tytön ihanuutta ei voi sanoin kuvailla. Olen saanut ihmeen maan päälle, ja viime vuonna myös tytön ja äidin suhde on kohentunut. Jostain olen saanut voimaa ja iloa kasvattaa omaa pienokaista. Iloitsen siitä, että minulla on vierelläni lapsi, joka on fiksu, ajattelevainen, sydämellinen, luova ja joustava. Monesti tuntuu siltä, kuin jakaisin elämääni kämppäkaverin kanssa: en ole joutunut viihdyttäjän enkä leikittäjän epämieluisaan rooliin. Olen kuitenkin äiti, aikuinen ja turvallinen. Juuri se, mitä haluan olla. 


Nyt hyvää yötä Jeesus myötä, kiitos viime vuodesta, se oli kiva!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti