sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

huuto.pettymys

Olen huuto.netin ahkera käyttäjä: helppoa ja halpaa shoppailua. Etenkin lastenvaatteiden suhteen olen ollut enimmäkseen tyytyväinen saldooni. Vaan nyt harmittaa. Harmittaa myyjät, jotka myyvät kutakuinkin kunnollisia tuotteita kuitenkaan mainitsematta niissä olevia pikkuvikoja tai merkillisiä yksityiskohtia. Ja harmittaa palvelulla rahastaminen. Onko huuto.net muuttunut huijarien luolaksi?

Ostamistani kevään tuotteista kolme on ollut sellaista pettymystä, että olen päättänyt nyt vähäksi aikaa rauhoittaa nettishoppailut kokonaan ja ostaa vain näkemääni. Rahallisesti ei takkiin ole tullut kuin pari-kolmekymppiä, mutta mielestäni sekin on liikaa, etenkin kun ostoksia olen tehnyt reilusti alle satasella yhteensä. 

Kun saan tuotteen, jonka kuva on ruma, en kai voi juuri valittaa. Näinhän sen kuvan ostopäätöstä tehdessäni. Mutta kun kuva on netissä vähän erisävyinen, se ei näytä niin rumalta.


Tai entä selkeästi b-luokan veluuria oleva paita? Ei näytä lainkaan kivalta, kun värikkään veluurin läpi pilkottaa valkoinen pohja. Tai mitäs sanotte törkeälle homeelle haisevista leggareista? Niihinhän ei peseminen juuri tehoa.


Hyvää tuuria huonon tuurin joukkoon: Paita, jossa Hello Kitty on harmaa ja kuva ruma, olikin jämpti, lähes liian pieni Lyylille. Koska se ei ole susiruma, sen voi antaa eteenpäin. Eiköhän se vähintään kotipaidaksi jollekulle kelpaa! Veluurinen pallopaita taas joutui heti alkutöikseen onnettoman sattuman uhriksi: Lyyli avasi itse vaatepakettinsa ja yritti ottaa teippiä pois saksilla. Arvanette lopputuloksen: viiltoreikä läpi molempien puolien. Paitulista ei siis olisi kuin kotipaidaksi, vaikka se a-luokkaa edustaisikin. Nyt taidan yrittää vain myydä sen ompelutuotteeksi jollekin innokkaalle, huuto.netin kautta tietenkin.


Leggarit taisivat siis jäädä ainoaksi todelliseksi harmitappiokseni, eikä niihin uponnut kuin reipas kolme euroa. Nyt yritän poistaa homeenhajua pitämällä niitä pakkasessa. Olisiko muita vinkkejä? (Vaikka minun kai tässä homeasiassa pitäisi se ammattilainen olla...) Mutta ostolakko tästä silti seuraa, kun huomaan, että saan harmin väristyksiä esimerkiksi siitä, kun eräät tuolla huudossa myyvät alkuperäisillä hinnoilla alesta ostamiaan tuotteita, siitä että kaupasta kyllä saisi samat edullisemmin, jos sattuisi vaikka Lindexin kolme kahden hinnalla -päiville.

Ja se, mitä peräänkuulutan, on reilu peli: Kertokaa myyjät tarkasti, millainen tuote on. Jos se haisee, kertokaa se! Jos siinä on huomionarvoisia, erikoisia ominaisuuksia, kertokaa ne! Olkaa tarkempia kuin tarkat ostajat. Hinnat sitten sen mukaan, millainen tuote on. Kyllä hyvästä tuotteesta maksaakin, mutta jouduttuaan lievän vedätyksen uhriksi, ei voi oikein muuta kuin kirjoittaa positiiviseen palautekenttään nuivasti. Muuten saa itse kostopalautteena neutraalin tai negatiivisen. 

Kuva ei kerro edes tuhannen sanan vertaa, kun tällaisesta kaupanteosta on kysymys. Suoraselkäiset myyjät, onhan teitäkin vielä olemassa?

2 kommenttia:

  1. Auttaisko etikassa/etikka-vesi-seoksessa liottaminen? Etikka tappaa tehokkaasti hometta ja poistaa hajua! - Outoa, että negatiivisen palautteen antajelle voi kostaa tuolleen, Ebayssa jos ostaja antaa neg. palautteen, myyjä EI voi antaa sellaista. Ebayssa on muutenkin loistava laatutakuu, jos on mitä tahansa tuollaisia ongelmia, on myyjän selvitettävä asia: joko hyväksyttävä palautus tai annettava alennus, miten sitten sovitaankin. Myyjän ebay-tili menee lukkoon kunnes asia selvitetty, joten muutama harva ongelma jonka oon kohdannut, on aina selvinnyt nopeasti!

    VastaaPoista
  2. Jep, aion kokeilla etikkaa. Huutis ei oo tosiaan ihan Ebayn tasoa, mutta mä en oo vielä uskaltautunut kansainvälisille markkinoille. ;) Leggarien myyjä muuten vastasi tosi kivasti, eikä ollut siis varmaan itse huomannut homeen hajua, ja olisi ottanut palautuksenakin vastaan, mutta mä nyt päätin taistella niiden kanssa. Maksoivat kuitenkin niinkin paljon kuin 3,40. ;)

    VastaaPoista