tiistai 3. joulukuuta 2013

Reklamaatio Elämälle

Tuntuu, että kaikki mihin olen viime viikkoina ryhtynyt, on jossain määrin mennyt pilalle tai että voimia tehdä asioita ei ole ollut. Reklamaatio toisensa jälkeen, soittoja, järjestelyjä asioiden etenemiseksi. Eikä mikään kuitenkaan etene. Tiedän, että suhtaudun asioihin ehkä liian vakavasti, mutta mielestäni nykyisessä nettitilauskulttuurissa on kehitettävää. Ei kukaan jaksa olla palauttamassa tuotetta toisensa jälkeen – eikö asiaan kuuluisi tällaisessa tapauksessa vähintään jonkinlainen korvaus?
 
Eilen minuun iskettiin se viimoinen niitti. Olin tilannut Rum21:stä pöydän, ja kun se vihdoin saapui, olihan se tietenkin viallinen. Itkin, raivosin, pakkasin tuotteen uudelleen ja raahasin vintille. Enhän voi pienessä huoneessani sellaista pitää, ei ole tilaa, ei henkisesti eikä fyysisesti. Tuotteen pöytälevy oli värjäytynyt kahdesta kohtaa, päällä maanneiden jalkojen kohdilta, keltaiseksi. Mietin vain mielessäni, että jos ja kun saan korvaavan tuotteen tilalle, onkohan siinä sama valitusvirsi tiedossa, jos jalat tuolla tavalla maalattua levyä varastoinnin aikana värjäävät.
 
Olen CDON.comin kanta-asiakas. Sinne on tullut viime viikkojen ajan palauteltua liukuhihnalta MadMen 6 -tuotantokausia, sillä joka ikisessä on ollut kotelo rikki. Tietenkin tämä johtuu siitä, että postinkantaja tunkee paketin kapoisesta postiluukustani. Mutta milloin oppivat paketoimaan siellä kunnolla? (Onneksi ehdin katsoa koko tuotantokauden läpi korvaavaa tuotetta odotellessani ennen kuin palautin ensimmäisen vioittuneen tuotteen.)
 
Lumin laukku, Diners Clubin kautta tilaamani, kävi alkusyksystä heti tehtaalla, kun yksi vetoketjun vedin oli kiinnitetty huonosti ja se pääsi, mokoma, häviämään. Seuraavaksi lähestyin samaista Kerhoa palauttamatta jääneiden vuosimaksujen takia, kun irtisanoivat vanhan perhekorttini. Asia onneksi korjattiin kuukauden viiveellä. Samoin kävi Helsingin Sanomain tilauksen; vaihdoin nimittäin nettilehteni takaisin paperiversioon kyllästyttyäni siihen, etten ehtinyt netissä sitä kunnolla lukea kuin joskus viikonloppuisin. Paperilehden luen nykyään työmatkalla! Mutta kappas, unohtivat, että minulla oli jo nettitilaus, ja viikkoja meni päällekkäin kahden tilauksen kanssa. Asia korjattiin palauttamalla rahat viiveellä.
 
Olen tilannut paljon joululahjoja netistä: kirjoja, dvd-levyjä, hamosen Lyyli-neitoselle. Kaikki ei toki ole vielä saapunut, eikä osa saavu koskaan. Vähintään yksi kirjatilauksistani on nimittäin hävinnyt kuin tuhka tuuleen – huuto.netin välityksellä antikvariaatista tilattu. Onneksi saan tilalle ilmaiseksi uuden.
 
Noin puolet syksyllä tilaamistani palveluista tai tuotteista on siis ollut jossain määrin huonosti hoidettuja. Minusta tämä on iso prosenttiosuus, etenkin kun esimerkiksi pöydän tapaisen tuotteen pakkaaminen uudelleen kestää aika kauan; järjestelyt sen vaihtamiseksi eivät ole kevyimmästä päästä. Jännittää, millaisen futonin torstaina tänne saan. Ajattelin varmistaakseni mielenrauhani tutkia tuotteen heti, ennen kuin päästän kuljetusfirmaa jatkamaan matkaa. Kysymyksessä kun tietääkseni ovat liikkeen omat kuskit, niin saavat sen verran palvella asiakastaan.
 
Aloin pohtia, hiukan rauhoituttuani reilun tunnin raivoamisen jälkeen, että voisinko tässä näitä reklamaatioita tehtailtuani lähettää myös Elämälle yhden sellaisen: viallinen tuote, sairaus, yksi kappale, vaihdetaan ehjään samanlaiseen. Samalla tuotteelle tilataan pari.
 
Tiedän, että olisi aika vaihtaa melodiaa. Viisi vuotta olen hoilannut lyhyitä lemmenlurituksia lukuunottamatta surumielisiä sävelmiä. Tahdostahan tuo on kiinni; niinpä lienee aika aloittaa siitä, mistä aita on matalin: lopetan kaiken maailman tuotteiden tilaamisen netistä. Suruunihan minä asuntoa olen kuntoon laittanut, mutta tuskin paljon onnellisemmaksi mistään tullut.
 
Vaan pian on minulla uusi pöytä ja uusi sängynsisällys uutta elämää varten, niin sen olin ajatellut, enkä aivan vielä senkään suhteen aio luovuttaa. Pöytä ehkä vaihtuu lennossa toisenlaiseen, jos tuote on susi toisensa jälkeen; patja tuskin kovin kelvoton voi olla, jos sen heti ehjäksi ja puhtaaksi toteaa. Uudella elämällä tietenkin tarkoitan sitä, että nämä ovat nyt niitä huonekaluja, joita tulen käyttämään isommassa kodissani, jossa joskus perheeni kanssa asun.
 
Olkoonkin, että perheellä silloinkin tarkoitetaan ehkä vain kahta ihmistä. Tilauksessa on kuitenkin nyt se kolmas – katsotaan, saapuuko sellainen perille vailla reklamaation tarvetta ja palautusosoitteen etsimistä.

PS. Myös nettini hajosi illalla, joten tämä postaus jää nyt kuvattomaksi; en ehdi töissä ruveta hakemaan sille kuvia, etenkään kun en halua kököttää täällä homeluolassa yhtään ylimääräistä minuuttia. Ryntään tänään ostamaan uutta modeemia, ja lomalla tilaan huollon. Niitä kun ei ilta/iltapäiväajoiksi saa. Kiitos DNA loistavasta asiakaspalvelusta! Kaikki oli vain ei-oota, ei-voida, ohoh, pahoitteluni.

5 kommenttia:

  1. No huh, tuo on kyllä tosi huono prosentti! Kuten oon aiemminkin sanonut, mun kokemukset nettikaupasta on pääsääntöisesti parempia kuin normikaupoista (ja nykyään netti onkin mulle normikauppa, valtaosan kaikesta ostan sitä kautta). Yleensä kaikki on kunnossa, ja jos ei, niin rahat saa takaisin tai uuden tilalle muutaman minuutin palautteella, kun taas reaalimaailmassa pitää muistaa kaupan aukioloaika, raahautua takaisin paikalle, selittää ehkä useallekin tyypille, säilyttää kuitteja... Viimeksi eilen sain hyvää palvelua netistä: alennuskuponki ei toiminut, lähetin palautetta "ei toimi" yhdellä klikkauksella, ja kiitokseksi huomiosta tuli ravintolaseteli. Se on totta, että tuhlautunut aika pitäisi sekin jotenkin korvata, joten pointsit tuosta eleestä.

    VastaaPoista
  2. Niin ja oli tarkoitus sanoa, että lähes kaikki nettiostokseni teen ulkomaisista kaupoista (joissa takuu toimii näemmä paremmin), mutta jouluraha ei Suomesta valu ulkomaille mun takia kuitenkaan, koska jouluksi en osta mitään kenellekään ja Suomessa ollessani ostan kyllä myös sieltä :)

    VastaaPoista
  3. Näin meillä Suomessa... Mä suosin kotimaisia liikkeitä - tai länsinaapurista levinneitä, nykyään entistä enemmän netissä. Ongelmia tosiaan on vaan ollut ihan luvattoman paljon. Tästä tekisi mieleni kirjoittaa yleisöosastolle. Välillä tietysti mietin, että ovatko laatuvaatimukseni aivan mahdottomia? En sallisi esim. puuosille minkäänlaisia kuoppia tai osumia, vaikka ne lienevät hyvin tavallisia luonnonmateriaaleissa. Ehkä pitäisi katsoa enemmän läpi sormien. Toisaalta kun pulittaa jostain sievoisen summan rahaa, kuten Lumin laukusta, olettaa sen olevan priimaa...

    VastaaPoista
  4. Pieniä kielihäiröjä: Toisaalta kun pulittaa sievoisen summan rahaa jostain, kuten Lumin laukusta... ois parempi, eikös? Ja tuo yksi ylimääräinen kysymysmerkki: sorry.

    VastaaPoista
  5. Luonnonmateriaaleissa hyväksyn kyllä jäljet, esim. Midorin ihana Traveler's Notebook oli jo valmiiksi kuluneen näköinen, mutta tiedän sen sellaiseksi tarkoitetun (ja paranee ajan kanssa). Mutta muuten mäkin oon niuho, mielestäni pitääkin. Vastapainoksi koetan muistaa lähettää kiitokset ja kehut etenkin jos asiakaspalvelu on ollut jotenkin poikkeuksellisen hyvää, tai tuotteen laatu ylittänyt odotukset.

    VastaaPoista