keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Homelöytöjä ja haistelija

Yritin keksiä uutta sanottavaa, mutta ei sitä paljoa ole olemattomaksi jääneen yön jälkeen. Olin vain niin hermostunut ja ahdistunut (ja kuumeinen) koko yön, ettei uni saanut minua valtaansa. Löysin nimittäin eilen parvekkeelta vähän puista listaa avatessani ihan silminnähtävän home-esiintymän puulistan alla olevassa höttöbetonissa. Ilmeisesti hometta on syvemmälläkin rakenteissa, mutta en ruvennut sen enemmän kuopimaan. 




Tänään olen puhunut puhelimessa teknisen isännöitsijän, isännöitsijän ja hänen valtuuttamansa "haistelijan" kanssa, ja taloyhtiön kanta on se, että jos haistelija haistaa hometta tai muuta epäilyttävää, parveke korjataan. Olen raivoissani. Miten joku ulkopuolinen "haistaja" voi haistaa sellaisen homeen, mitä homekoiratkaan eivät onnistuneet paikallistamaan? Mikä tekee hänet päteväksi tuohon työhön? Kymmenien vuosien kokemus korjauspuolella? Eikö se riitä, että minä, joka tästä kärsin koko kehoni noustua vastarintaan, haistan tuon hajun. Eikö järkevämpää olisi nyt vain avata parvekkeen ikkunan alla olevat rakenteet ja muillakin aisteilla tarkastella rakenteiden kuntoa, etenkin kun silminnähtävää rihmastoa jo löytyi? 

Tekninen isännöitsijä on puolellani, ymmärtää tuskani, oireeni, ja kenties tiistaina "haistelijan" käynnin jälkeen päätös onkin minun kannaltani myönteinen. Mutta jos ei ole, joudun taisteluun. Joudun jälleen kerran taisteluun: hankkimaan lakimiehen ajamaan oikeuttani saada taloyhtiön omistamat, mutta minun asunnossani vaikuttavat rakenteet kuntoon. Tai sitten joudun salaa teettämään remontin. Kumpikaan vaihtoehto ei houkuttele, etenkin kun tässä on kiire, jotta oireeni eivät hurjistu enää enempää. 

En oikeastaan tajua, miten voin edes tällaisessa kunnossa käydä töissä. Lämmin, lötkö, jaksamaton olo. Kaiken lisäksi sydän hakkaa kaiken aikaa. Soitin jo lääkärillekin, että saisin ajan, kun pitäisi uusia lääkekuureja ja alkaa myös tutkia tuota vatsaa. Kerroinko jo, että maanantaina vietin viisi tuntia Porissa päivystyksessä vatsakrampin takia? 

Ei ole tämäkään kesä hellinyt, mutta ehkä syksystä vielä hyvä tulee. Jos ja kun tämä asunto saadaan kuntoon, ei tästä ole muuttaminen. Tyyliin koskaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti